Villkor & Integritetspolicy

Generellt

  1. Downstairs AB (556639-5413) erbjuder hushållsnära tjänster för privatpersoner och företag, inklusive städning, tvätt, kemtvätt, skrädderi och skomakeri. Avtal kan ingås av personer som fyllt 18 år eller med målsmans medgivande för minderåriga.
  2. Som kund hos Downstairs godkänner ni att vi tar bilder eller filmer vid skador eller avvikelser , vilka sparas högst 3 månader efter ärendets avslut.
  3. Köpta tjänster utförs enligt hemsidans specifikationer eller avtalet mellan kund och Downstairs.
  4. Vid registrering skapas ett konto för att se dina tjänster.
  5. Vid aktivering av konto sparas personuppgifter, hanteras enligt gällande GDPR och kan överlåtas inom koncernen.
  6. Bekräftelse av beställning skickas via sms.
  7. Reklamationer och återköp inom ångertiden ska anmälas omedelbart till Downstairs.
  8. Misstänkta bedrägerier polisanmäls.
  9. Som kund godkänner du att få erbjudanden och information. Avaktivering av utskick är möjlig.
  10. För distanshandelslagen, se: www.konsumentverket.se Villkor för tvätteri, skomakeri och skrädderitjänster
  11. Kunden ansvarar för att kontrollera utförda tjänster vid mottagning eller inom 24 timmar vid hemleverans. Reklamationer anmäls omedelbart till Downstairs.
  12. Vid godkänd reklamation gäller ersättningsregler baserat på varans ålder och värde.
  13. Kunden ansvarar för tvättråd på varje persedel. Vid saknade tvättråd godkänns tvätt på egen risk.
  14. Kunden ansvarar för tydliga instruktioner för skrädderi och skomakeritjänster.
  15. Kunden ansvarar för att persedlar är tillgängliga vid avtalad avhämtningstid. Om persedlar inte kan hittas och kontakt inte kan upprättas, debiteras fullt pris.
  16. Downstairs ansvarar inte för persedlars kvalitet eller detaljer som kan skadas vid tvätt kemtvätt, tex att livslängden på plagget är av kvalité så även tvätt enligt tvättråd kan skada plagget vilket inte kunde märkas innan tvätt.
  17. Prissättningen gäller normaluppdrag. Extra arbete eller felaktiga uppgifter kan medföra efterdebitering.
  18. Nycklar för låsta hem eller lokaler överlämnas enligt överenskommelse och förvaras säkert.
  19. Avbokningar debiteras ej om de sker tidigare än 2 dagar före avtalad tid, annars debiteras 100% av priset, dock kan timmarna användas vid senare tillfälle till extra tjänster som storstäd, fönsterputs, extra tjänster samt flyttstädning.
  20. Downstairs servicegaranti innebär omarbetning vid missnöje, men inga pengar betalas tillbaka.
  21. Alla avtal har 1 månads ömsesidig uppsägningstid.
  22. Downstairs har ansvarsförsäkring upp till 20 miljoner kronor detta utöver er egen hemförsäkring och personalen är fullt försäkrad vid olyckor
  23. Vid bokning av städning/fönsterputs godkänner kunden automatiskt Downstairs gällande regler.
  24. Städning utgår vid röda dagar. Önskas annan dag som ersättning kontakta oss.
  25. Vid sjukdom eller semester ersätts ordinarie team med annat team om möjligt. Annars kan städning ställas in och ny städdag meddelas via telefon, sms eller mejl. Vi jobbar 2 i varje team så är en sjuk finns troligen kollegan kvar
  26. Samma regler som punkt 25 gäller.
  27. Reklamationer på utförda tjänster ska ske inom 24 timmar efter utförande. Downstairs har rätt att först åtgärda bristen innan kreditering av tjänst övervägs.
  28. Skador på kundens egendom ska meddelas inom 24 timmar eller skälig tid till Downstairs kundtjänst eller via formulär på downstairs.se.
  29. Prissättning gäller normaluppdrag. Extra arbete eller felaktiga uppgifter kan medföra efterdebitering.
  30. Pris på skrädderi och skomakeri är från priser och kan justeras beroende på arbetets omfång.
  31. Fastpriskunder debiteras alltid sin månadskostnad. Service utgår vid röda dagar om inget annat avtalats.
  32. Timbank: Timmar avbokade mot fastpris pga. semester eller sjukdom sparas för extra tjänster som storstädning och fönsterputs. Timmarna sparas i 12 månader efter avbokning och ersätter ej ordinarie städtillfälle.

Betalningsvillkor

När det kommer till fakturabetalningar samarbetar vi med Preventia Finans. För att handla på faktura måste du uppge ditt personnummer eller organisationsnummer. Bland kraven för att handla mot faktura är att du är folkbokförd i Sverige, över 18 år och utan betalningsanmärkningar. Downstairs överlåter samtliga fakturor till Preventia Finans. Fakturornas betalningsvillkor är 20 dagar. Om betalningen är försenad tillkommer en påminnelseavgift enligt lag, för närvarande 60 kr, samt dröjsmålsränta enligt Preventia Finans regler. RUT-avdraget görs direkt på fakturan. Om ditt RUT-avdrag redan är fullt utnyttjat kommer du att debiteras för det eftersom Downstairs inte kan ansvara för hur privatpersoner utnyttjar RUT- och ROT-tjänster. Villkor vid betalning med kontokort/kreditkort.Villkor vid betalning med kontokort/kreditkort.

Vi accepterar alla VISA och Mastercard betal- och kreditkort samt i vissa fall AMEX och Diners. Det angivna betalkortet belastas vid bokning och debiteras på leveransdagen enligt ovanstående köpevillkor.

GDPR – nya dataskyddsförordningen

Från och med den 25 maj 2018 gäller den nya dataskyddsförordningen (GDPR) inom hela EU. Syftet med lagen är att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Du behöver inte vidta några åtgärder, men om du vill läsa mer om vår dataskyddspolicy kan du göra det.

Personuppgiftspolicy

För att kunna erbjuda dig relevant information och återkoppling lagrar vi dina personuppgifter och hanterar dem i enlighet med GDPR. När du lämnar en order i butik behöver vi endast ditt namn och mobiltelefonnummer. Vid städning, fönsterputs och andra fakturerade tjänster krävs även adress och personnummer. Du som kund godkänner våra riktlinjer för GDPR i samband med att order läggs.

Downstairs riktlinjer för personuppgiftshantering

Downstairs AB, org.nr 556639–5413, är personuppgiftsansvarig för hanteringen av dina personuppgifter när det gäller tjänster som utförs av Downstairs AB och dess försäljningsställen.

När samlar vi in dina personuppgifter?

  • När du lämnar in kläder eller skor i någon av våra butiker behöver vi ditt namn och mobilnummer.
  • När du beställer fakturerade tjänster behöver vi ditt namn, adress, person-/organisationsnummer, telefonnummer och e-postadress.
  • Som kund hos oss på Downstairs godkänner du att vi tar bild eller film om något skulle gå sönder eller avvika från ditt städavtal. Detta sparas till ärendet är avslutat, längst 3 månader.
  • När du köper presentkort eller varor behöver vi ditt namn och mobilnummer.
  • Vilka personuppgifter samlar vi in?
    De personuppgifter vi samlar in är namn och mobil nummer vid order i butik. För fakturerade tjänster behöver vi även personnummer, adress och e-postadress.

Varför sparar vi personuppgifter?

Vi lagrar uppgifterna för att kunna kommunicera med dig, ge dig kontinuerlig information och återkoppling om aktiva ordrar, främst via SMS. Uppgifterna kommer också att användas för att skicka meddelanden i samband med ordrar, som att skicka SMS när ordern är skapad och klar för upphämtning. De kan också användas för brev/faktura, e-post och SMS, samt för uppföljning och analys.

Downstairs kommer inte att sälja eller dela dina personuppgifter med obehöriga parter. Om du inte har varit kund hos Downstairs på 36 månader raderas dina uppgifter automatiskt. Om du begär att vi raderar dina kontaktuppgifter kan det ta upp till 3 månader innan de är borta från vårt system så att pågående ordrar hinner faktureras. Om det inte finns några aktiva ordrar raderas informationen omedelbart.

Kontaktinformation

Om du vill få ett utdrag av de personuppgifter Downstairs behandlar om dig kan du skicka en skriftlig begäran om det. Du kommer att få ett SMS så att vi vet att vi kommunicerar med rätt person. Du kan också kontakta oss om du vill rätta en felaktig personuppgift, avstå från utskick eller bli borttagen från vårt register.

E-post: gdpr@downstairs.se
Downstairs AB Göteborg, februari 2023

Om cookies

En cookie är en textfil som en webbplats begär att få spara på din dator. Syftet är att samla in information om hur webbplatsen används för att förbättra din användarupplevelse samt för att skräddarsy riktad kommunikation till dig som besökare på andra webbplatser. Vi samlar även in besöksstatistik och information om hur du hittar till vår webbplats. Cookies innehåller inte personuppgifter som namn, personnummer eller e-postadress.

Det finns olika typer av cookies: förstapartscookies och tredjepartscookies. Förstapartscookies kan indelas i sessionscookies, som endast lagras temporärt under besöket på webbplatsen, och beständiga cookies, som lagras under en längre tid på besökarens dator eller tills användaren tar bort dem i sin webbläsare. Tredjepartscookies används för annonsering, webbanalys och teknisk trafikmätning. Downstairs använder både förstapartscookies och tredjepartscookies.

Så här kan du blockera cookies på din dator

Om du vill förhindra att cookies lagras på din dator i samband med ditt besök på vår webbplats kan du ändra inställningarna i din webbläsare (till exempel Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome och Safari) så att webbläsaren inte accepterar cookies. Observera att webbplatsens funktionalitet då kan begränsas.

Läs mer om cookies på Post- och telestyrelsens hemsida.